MARKKINOINNIN HYVÄ TAPA

1.Hyvän tavan vastaisen  markkinointia pidetään hyvän tavan vastaisena, jos se on selvästi ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten arvojen kanssa

2.Hyvän tavan vastaisen markkinoinnin tunnistaa jossa ei ole syrjintää tai mitään joka loukkaisi ketään.

3.Syrjivällä mainonnalla tarkoitetaan ,että siinä syrjitään tai loukataan jotakin.

4.Alastoman ihmisen näyttäminen ei ole aina syrjimistä

5.Kaikki etniset ryhmät on esitettävä tasavertaisina etteivät mitkään ryhmät loukkaannu siitä

6.Väkivaltaa ei hyväksytä missään mainoksessa

 

7.Piittaamattomat mainokset muokkaavat yhteiskunnan arvopohjaa ja saattavat vaivihkaa tehdä epätoivotuista toimintamalleista hyväksyttyjä, jopa tavoiteltuja. Erityisesti turvallisuusnäkökohtien unohtaminen mainoksessa saattaa johtaa siihen, että mainoksen toimintamallin matkiminen aiheuttaa vakavan vaaratilanteen.

8.Ulkomainonnassa pitää ottaa huomioon myös käytettyyn mainontaan

9.alaikäiset pitää ottaa huomioon niin etteivät he opi huonoihin tapoihin tai ettei heidän tarvitse pelätä mainosta

MAINONNAN TUNNISTETTAVUUS

1.Mainonnan tunnistettavuus tarkoittaa että mainos huomataan eikä sitä "piiloteta"

2.Piilomainonta on ok mielestäni

3.Advertoriaali tunnistetaan tunnisteteksillä "mainos"

4.Sponsoroitu tv-ohjelma esim Posse

5.Olen nähnyt tv sarjoissa mainontaa eniten piilomainontaa.

6.Puhelinmyyjä ei saa valehdella myydessään.

7.Lasten ohjelmien välisissä mainoksissa saa pyytää ostamaan tuotetta muttei pakottamaan ostamaan.

PALAUTE YRITYKSELLE

1.Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira ja aluehallintoviranomaiset valvovat tupakan ja alkoholin markkinointia.

2.Kunnallinen elintarvikevalvonta tarkastaa ja valvoo muun muassa pakkausmerkintöjä.

HINNAN ILMOITTAMINEN

1.Hinta tulee merkitä tavaraan, sen päällykseen tai erillisenä tavaran kohdalle, hintataulukkoon tai muulla vastaavalla tavalla tavaran välittömään läheisyyteen.

Hinta tulee merkitä selkeästi ja yksilöidysti ettei ole vaaraa erehtyä tuotteesta ja pakkauksesta. Merkinnän on oltava riittävän kookas ja helposti kuluttajan havaittavissa.

2.Palveluita koskeva hinnasto on pidettävä esillä liikehuoneistossa ja verkkosivustoilla, joilla harjoitetaan kaupankäyntiä. Hinnaston pitää olla kuluttajan helposti havaittavissa ja näkyä mahdollisuuksien mukaan myös liikehuoneiston ulkopuolelta

Yksikköhinta: tarkoittaa tuotteen kilo-, litra- metri-, neliömetri- tai kuutiometrihintaa.

Punnittava irtotavara sisältää pakkausmateriaalin painon.

Torilla ei saa myydä makeisia litramitalla mitattuna.

ALENNUSMYYNTI JA TARJOUKSET

1.Ei riitä, jos tuotteesta kerrotaan vain aikaisemmin peritty hinta ja alennusprosentti ja lopullisen hinnan saa selville vasta kassalla.

2. Jos myymälä ei ole todellisuudessa perinyt alentamatonta hintaa, alennusilmaisu on lainvastainen. Näin on esimerkiksi silloin, jos alennetuksi ilmoitettua tuotetta tai tuoteryhmää ei ole koskaan myymälässä myyty ilmoitetulla vanhalla hinnalla (ovh, ruksihinta tms.) tai liike mainostaa jatkuvasti sellaisilla ilmauksilla kuin alennus- tai loppuunmyynti, remonttiale, hintarysäys tms.

3. Alennysmyynti saa kestää 2k max yhteenmenoon.

SUORAMARKKINOINNIN KIELTÄMINEN

1. Osoitteellisen suoramarkkinoinnin ja puhelinmyynnin voi estää Ilmoittamalla markkinointikiellosta suoraan markkinoijalle tai myyjälle, jolloin kielto koskee kyseistä yritystä.

2.Tilaamatta toimitetuista tuotteista tai näytteistä ei voi vaatia kuluttajalta maksua, tuotteen palauttamista, säilyttämistä tai mitään muutakaan toimenpidettä. Tällainen ns. negatiivinen myyntimenetelmä on kielletty kuluttajansuojalaissa. Jos tuotteita lähetetään kuluttajille ilman tilausta, hän saa pitää tuotteet eikä häneltä voida edellyttää mitään toimia.