1. Lähesty tekstiä: Mikä sen nimi on? Kohtalon oma

Mitä mielikuvia se luo? Se on joko surullista tai onnellista otsikosta päätellen.

2. Tarkastele puhujaa: kuka on äänessä?

 Kuka puhuu, kenelle, miksi ja mihin sävyyn? Nimetön kertoja kertoo itsestään ja kertoo "kohtalolle" surullisella tuulella

 Millainen henkilö puhuja vaikuttaa olevan? Elämänkoululainen

Millaisessa tilanteessa hän on? Huonossa

 Vaihtuuko puhuja jossakin kohdassa? ei

Muuttaako puhuja suhtautumistaan tai puhuteltavaa? ei

3. Tutki rytmiä ja kieltä 

Onko toistoa ja synnyttääkö toistettava asia motiivin? ei ny oikeestaan.

Onko esimerkiksi alku-, loppu- tai sisäsointuja? Kyllä niitä löyty.

 Mitä voit havaita sanajärjestyksestä? Ne menee sillee miten runossa pitääki mennä.

Millaista sanastoa käytetään? Aika raakaa.

 Onko viittauksia muihin teksteihin tai ilmiöihin? Ei omasta mielestä.

Millaisia ja miksi? -

 Minkä aistien varassa teksti toimii? Luonteen ja nykyhetken mieliajassa

Mitä kielikuvia runossa on (vertauksia, metaforia, synestesiaa, personifikaatioita, symboleja)? Mitä kielikuvat merkitsevät? Ne antavat runolle tietyn tunnelman, johon lukija voi samaistua/lukija ymmärtää paremmin.